Een fijne meivakantie!

20240430_130632.jpgwoensdag 01 mei 2024 16:13

Dit keer geen politiek onderwerp. We
genieten immers van de meivakantie.

In deze vakantie vieren we in Wierden de tradities van de lintjesregen, Koningsdag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag met groot respect en betrokkenheid. Allereerst de lintjesregen, waarbij de gemeenschap haar waardering en erkenning uit voor de buitengewone inzet en verdiensten van haar medeburgers. Op het moment van schrijven, was nog niet bekend wie deze medeburgers zijn. Uit ervaring weten we dat de plechtige uitreiking van de Koninklijke onderscheidingen de gelukkige ontvangers ontroert. Verrast door het eerbetoon dat ze onverwachts ten deel valt. De onderscheidingen weerspiegelen niet alleen individuele prestaties, maar ook de gemeenschappelijke kracht en solidariteit van Wierden.

We vierden Koningsdag, waarin veel festiviteiten werden georganiseerd door de Oranjeverenigingen. Talloze vrijwilligers die met veel enthousiasme en inzet de festiviteiten organiseerden.

Op 4 mei, verandert de sfeer in de gemeente Wierden als we ons als inwoners verzamelen bij de indrukwekkende monumenten. In stilte worden slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere conflicten herdacht. Bloemen worden gelegd, gedichten worden voorgedragen en de kranslegging wordt gevolgd door het indrukwekkende geluid van The Last Post. Jong en oud staan zij aan zij om de herinnering aan de gevallenen levend te houden en te beloven: "We zullen hen niet vergeten." Hoe belangrijk om deze gedachte vast te houden. Ook en juist in deze tijd van polarisatie.

Na de herdenking volgt op 5 mei de viering van Bevrijdingsdag, een dag van vreugde en dankbaarheid voor de vrijheid waarin we leven. Dit jaar geen festiviteiten maar een viering in rust, het is immers zondag. In samenwerking met de Stichting Vier de Vrijheid heeft de gemeente besloten geen Vrijheidsmaaltijd te organiseren. Wij citeren Burgemeester Tigchelaar: “In vrijheid leven betekent ook respect hebben voor elkaar…… ik ben blij dat er al plannen zijn om dit initiatief volgend jaar een vervolg te geven.” Daar zijn wij het zeer mee eens. 2025 wordt een bijzonder jaar. We hopen 80 jaar bevrijding te vieren.

Prachtige momenten voor de gemeente Wierden om haar verbondenheid teversterken, haar geschiedenis te eren en haar
toekomst te omarmen. Te midden van mooie jaarlijkse tradities ervaren we de saamhorigheid van ‘ons’ Wierden en daar mogen we trots op en dankbaar voor zijn.

Kees van Dijk