Enthousiast, kritisch, constructief!

Jan-Willemdinsdag 29 mei 2018 07:36

Afgelopen week werd maar eens duidelijk hoe toegankelijk het gemeentehuis is. Mijn dochter hield samen met haar vriendin een spreekbeurt over de gemeente Wierden. Hieraan werd enthousiast meegewerkt door de burgemeester en zijn secretaresse. Een geweldige ontvangst voor de klas met een drankje en een soes, uitleg over de geschiedenis van Wierden én een bijdrage van burgemeester Robben over de functie van burgemeester, de raad en de verschillende klompen in zijn kamer. De spreekbeurt werd kritisch beoordeeld (tips) en constructief geprezen (tops). De woorden enthousiast, kritisch en constructief waren helemaal van toepassing op deze ochtend...

En dat spreekt mij zeer aan, dat is precies wat ik als nieuwbakken raadslid van de ChristenUnie de komende vier jaar hoop te zijn. Ik ben erg enthousiast over alle initiatieven binnen onze gemeente. Op het gebied van woning-/scholenbouw, duurzaamheid en zorg zijn er veel initiatieven. Initiatieven die ik graag hoor en waar we als ChristenUnie zoveel mogelijk onze medewerking aan verlenen. Liever “ja, hoe”, dan “nee, tenzij”.

Betekent dat dan dat alles kan? Nee, helaas niet. Soms kunnen plannen niet doorgaan vanwege geldende regels of belangen van anderen. Dit geldt ook voor de plannen van het college. We zullen kritisch zijn en de voors en tegens tegen elkaar afwegen en ons standpunt bepalen. Niet zomaar ja-
knikken, maar onze mening laten horen en vechten voor onze idealen.

Als ChristenUnie willen we dit op een constructieve manier doen en we verwachten dit ook van de gemeente. In onze visie stelt de overheid zich bescheiden op, maar is en blijft een schild voor de inwoners. Wie hulp nodig heeft, moet zich welkom voelen en weten waar hij of zij aan toe is. Hulp in de vorm van (soms) een kritische blik, maar vooral een warme ontvangst.

De komende vier jaar staan we als ChristenUnie Wierden-Enter voor u klaar! U mag van ons - als grootste oppositiepartij - verwachten dat we enthousiast, constructief maar ook kritisch onze rol vervullen in de raad. En ja, ook ons mag u bestoken met tips en tops, net als bij een spreekbeurt. We horen graag van u!

Jan-Willem Timmerman

Geplaatst in de Driehoek