Fractie ChristenUnie Wierden Enter bezoekt tentoonstelling 70 jaar Molukkers in Overijssel

Kees van Dijk luistert naar een toelichting van Paul Salakory.jpgmaandag 21 februari 2022 13:30

Afgelopen week was de ChristenUnie fractie uit Wierden op werkbezoek in het Gemeentehuis, waar een expositie werd getoond over 70 jaar Molukkers in Wierden. Speciaal voor deze gelegenheid was Paul Salakory gevraagd om een toelichting te geven op deze tentoonstelling. Paul nam de fractie op een boeiende wijze mee in deze geschiedenis, die onlosmakelijk verbonden is met onze gemeente.

Van de Vossenbosch naar de Jan Jansweg
In 2021 was het 70 jaar geleden dat de groep Molukse KNIL soldaten en hun familie naar Nederland kwamen. De bedoeling was dat het een tijdelijk verblijf zou zijn. Dat liep anders toen de regering zijn beloftes niet na kwam. In Wierden werd kamp de Vossenbosch als woonplaats toegewezen, een voormalig arbeiderskamp, totdat in 1969 de eerste 50 gezinnen vertrokken naar de nieuwbouw aan de Jan Jansweg.
De tentoonstelling belicht de moeizame integratie in de Nederlandse samenleving en de 7 gemeentes waar dat in Overijssel plaatsvond, maar ook hoe de verschillende generaties daar mee omgaan. Het geeft hiermee een reëel beeld hoe de Molukkers een onlosmakelijk onderdeel zijn geworden van de Nederlandse geschiedenis na de Tweede Wereldoorlog.

Verlangen naar het thuisland
Op een van de foto’s staat Paul Salakory naast de hutkoffer, het symbool voor de koffer die lange tijd in elke gezin klaarstond om ingepakt te worden voor de terugreis naar het thuisland. Daarnaast is een foto te zien van het monument dat op de plek van het voormalige kamp De Vossenbosch opgericht werd met in het ijzer de silhouetten van hoofden.

De tentoonstelling is tot vrijdag 25 februari te zien in het gemeentehuis in Wierden en zal daarna verder reizen.

Voor meer informatie: FB Stichting 70 jaar Molukkers in Overijssel

Monument Vossenboschexpositie 70 jaar molukkersKees van Dijk luistert naar een toelichting van Paul Salakory