Begrotingsvergadering 2023

mathieu-stern-1zO4O3Z0UJA-unsplash.jpgzaterdag 11 november 2023 13:29

Op 7 november hebben we de programmabegroting 2024 besproken en goedgekeurd. Het college noemde het een programmabegroting met twee gezichten en daar zijn wij het als ChristenUnie mee eens. 2024 en 2025 een positief en opgewekt gezicht vanwege een sluitende begroting, maar daarna verandert het gezicht in diepe treurnis. Je kunt er zomaar een paar smileys bij bedenken.

Het is een begroting die ons tot diep nadenken aanzette, maar ook tot actie. Wij kwamen daarom met een motie “alternatieven scholen bouw Enter”. Uit een informatiebrief van het college concluderen wij dat de financiële gevolgen ten gevolge van dit bouwplan in relatie tot verkeersveiligheid, bouwkosten en vervangingskosten t.b.v. de voetbalvereniging Enter Vooruit disproportioneel worden. Nu al blijkt uit de brief van het college dat de totale kosten zo ongeveer 17 miljoen euro worden. Het is wat ons betreft eerlijk om te stellen dat we beter ten halve keren dan dat dat we uiteindelijk in het geheel verdwalen in een financieel moeras. Daarom stellen wij voor om gelijktijdig alternatieven te onderzoeken. Helaas haalde de motie, mede ondertekend door VVD, Progressief Wierden en SGP het niet. Het college meldt dat in april 2024 een uitgewerkt financieel voorstel aan de Raad wordt aangeboden.