De kracht van buurtbemiddeling

IMG_20180929_152522_050 (1).jpgdonderdag 21 december 2023 15:11

Conflicten tussen buren, wie kent ze niet. Het kan zijn door persoonlijke ervaring of door televisieprogramma's waarin een rechter uitspraak doet in een conflict tussen buren. Ook in ons fijne Wierden kunnen deze conflicten voorkomen. Bij voorkeur worden deze al in een vroeg stadium opgelost, zodat escalatie voorkomen wordt en het rechtssysteem buiten beschouwing blijft.

Een effectieve manier om burenruzies in een vroeg stadium aan te pakken, is buurtbemiddeling. Getrainde bemiddelaars helpen buren in conflict om met elkaar het gesprek aan te gaan en samen tot een duurzame oplossing te komen. Het is een perfect voorbeeld van burgerparticipatie, aangezien deze bemiddelaars inwoners uit de gemeente zijn, die vrijwillig bemiddelen. IN 7 op de 10 zaken kan het conflict opgelost worden met behulp van buurtbemiddeling. Het draagt daarmee bij aan een verhoogd gevoel van veiligheid.

Op dit moment is er in de gemeente Wierden nog geen mogelijkheid tot buurtbemiddeling. Vanwege de bewezen effectiviteit heeft de CU op 25 september 2023 via een moetie de gemeente opgeroepen om te onderzoeken of buurtbemiddeling mogelijk van toegevoegde waarde kan zijn in onze gemeente. U weet wat ze zeggen: beter een goede buur, dan een verre vriend.

En dat is niet zomaar een spreekwoord. Weet u, deze wijsheid is afkomstig uit het Bijbelboek Spreuken, namelijk hoofdstuk 27:10b. Weliswaar met een iets andere formulering. Daar staat: "Beter is een gebuur die nabij is, dan een broeder, die verre is". In diezelfde Bijbel lezen we ook het kerstevangelie. We gedenken de komst van onze Zaligmaker, die onze Middelaar wil zijn. Wat een heerlijke boodschap. Van harte wensen we iedereen gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2024!

Jiska Jonas

Schaduwfractielid ChristenUnie Wierden-Enter