Nut en noodzaak

Keesdonderdag 03 maart 2022 08:54

Regelmatig lezen we over XL dozen die mogelijkerwijs worden gevestigd op een nieuw te ontwikkelen industrieterrein dat de gemeente Almelo in voorbereiding heeft. 140 hectare langs de A35 grenzend aan Wierden in een mooie landelijke omgeving. Vooropgesteld, het is Almeloos grondgebied, maar we mogen er wel iets van vinden.

Het betreft immers een uitbreiding van een regionaal industrieterrein. De verantwoordelijk wethouder schrijft in een Facebook-post dat de uitbreiding op economish vlak de gehele regio ten goede komt. Daar valt nog wel op af te dingen. Leveren deze grote dozen wel zoveel economisch voordel op? Terecht dat onze wethouders op de rem ging staan en eerst een vervolgonderzoek wil afwachten.

Dit schoot Almelo in het verkeerde keelgat: "Wierden wil de komst van XL Businesspark 2 onnodig vertragen", aldus de Almelose wethouder. WIj hebben als ChristenUnie onze wethouder hierover vragen gesteld. Wij waren blij met het antwoord:"Wierden laat zich de kaas niet van het brood eten". Terecht! Dit is geen bestuurlijk gekibbel, maar een conrete zorg over eht verkwanselen van een mooi natuurgebied.

Nog even over Nut en Noodzaak. Eigenlijk zijn de XL dozen moderne 'graanhuizen', gevuld met opgestapeld consumentisme. Onwillekeurig dacht ik aan een geschiedenis uit de Bijbel. In het oude Egypte vertelde Jozef de farao dat er zeven vette, voorspoedige jaren aan zouden breken. Gevolgd door zeven magere jaren. De farao stelde Jozef aan als onderkoning. Hij kreeg als taak: leg graanschuren aan. Zo was Egypte voorbereid op de magere jaren. De regio had daar eveneens voordeel van. Het bouwen van graanschuren was nuttig en noodzakelijk. Maar het nut en de noodzaak van de XL dozen is wat ons betreft van een andere orde. Er is meer dan economisch gewin.

Kees van Dijk